Jag heter Ulrika Eriksson och jag jobbar på Svenstaviks skola, Bergs kommun, Jämtland i en åk 4 och detta är mitt lilla motto i mitt arbete med digitala verktyg och dit räknas ju mitt arbete med SMART Board in.

Ingen teknik utan pedagogik
Det viktigaste med att använda digitala verktyg i undervisningen tycker jag är att man som lärare har ett klart mål med VARFÖR man använder det. Det är ingen mening med en massa digitala verktyg om det inte finns en pedagogiska tanke bakom!

Som lärare är mitt fokus på hur jag på bästa sätt kan stötta mina elever att nå så långt som möjligt utifrån alla sina olika förutsättningar, jag jobbar mycket med att anpassa min undervisning så att alla elever ska kunna ta till sig den. Med en SMART Board i klassrummet så lyfts hela min undervisning, den känns både mer modern och mer utmanade för mig och mina elever.

SAMR-modellen

Det finns en modell, SAMR-modellen, som är ganska talande om det här med att använda digitala verktyg i undervisningen.
Ett digitalt verktyg kan vara en Ersättning (Substitution), Förbättring (Augmentation), Förändring (Modification) och Omdefiniering (Redefination). Det gäller för oss lärare att försöka klättra oss igenom alla dessa trappsteg och förhoppningsvis till nivån längst upp!

Med en SMART Board ser jag stora möjligheter att komma högst upp på denna ”trappa”. Oftast börjar man att använda SMART Boarden som en vanlig whiteboard och projektor, som en ersättning för just dessa. Är man ovan att hantera SMART Board så är det här man börjar, vilket också är helt ok men det är viktigt att man så småningom försöker ta sig vidare.

Nästa steg, förbättring är t ex att jag använder SMART Boarden till att göra prov med Responsverktyget i SMART lab. Förbättringen är att eleven kan göra proven digitalt på ett enkelt sätt och du som lärare får en snabb och bra statistik över elevernas resultat.

En förändring av min undervisning blir det när jag använder samma Responsverktyg till att göra ett prov och eleven efter färdigt prov direkt får se vilka frågor han/hon hade rätt eller fel på. Efter det så kan vi också tillsammans titta på frågorna tillsammans. En direkt återkoppling till eleverna, ett nytt lärtillfälle!

Det sista steget omdefiniering, här ska SMART Boarden ”möjliggöra skapande av nya arbetsuppgifter som tidigare var omöjliga”. Här ser jag hela SMART labs olika möjligheter till att skapa anpassade uppgifter till klassen som ett klart exempel på omdefiniering av min undervisning. Likaså tycker jag att SMART Notebook har hjälpt mig att omdefiniera min undervisning. Allt vi jobbar med tillsammans, varje lektion, sparas och sen kan jag lätt återkoppla nästkommande lektion. Återkoppling och tydliga mål är ju vetenskapligt bevisat en viktig del för elevers lärande och detta kan jag lätt göra tydligt för eleverna när jag jobbar i SMART Notebook.

Förstelärare och IT-inspiratör
Jag jobbar också som förstelärare i min kommun och där jobbar jag för att utveckla ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i klassrummet men jag försöker också fortfarande sprida mina tankar och idéer kring hur man kan använda olika digitala verktyg i klassrummet. Jag skriver fortfarande eftersom jag förut haft det i min tjänst, det kallades IT-inspiratör.

Jag ser oändliga möjligheter till att använda SMART Board i min undervisning, nya idéer kommer ständigt. Just nu är jag nyfiken på att börja använda SMART amp eftersom vi i kommunen använder oss av Google Suite för Education.

 

 

 

Nu är vårt projekt avslutat för det här året. När vi startade Det globala projektet hade vi ingen aning om att det kunde bli så bra. Vi är sex lärare i fem länder som har använt ny teknik för samarbete och kommunikation. Vi jobbar alla på specialskolor. Mina elever nämner i sina utvärderingar flera saker som jag tar med mig.

  • De älskade projektets maskot, SMARTee som åkte mellan länderna. Läs om SMARTee: http://smartee.moobis.se/
  • Träffa nya vänner, förstå att det finns fler som dem på andra platser i världen.
  • Eleverna gillade verkligen samarbetsytan SMART amp och Shout it out. Alla kunde delta på sin nivå.
  • Kontakt i realtid har varit värdefullt för att ge eleverna en förståelse för att de andra eleverna finns på riktigt.

Ett stort tack till de andra lärarna som jobbat i vårt projekt; Jörgen från Finland, Staci från USA, Stefan från Tyskland, Carla från Sydafrika och Brianna från USA.
Eleverna vill verkligen fortsätta med projektet nästa år, vi får se hur det blir.

Lotta Ramqvist It-pedagog på Birgittaskolan

Läs mer om det Globala projektet HÄR

I juli fick vi, Marie Horn och Lotta Ramqvist åka till Calgary i Kanada för att delta på SMART:s konferens för SMART Exemplary Educators. 55 lärare från olika delar av världen deltog. SMART visade vad de har för planer med SMART Learning Suite, vilket var väldigt intressant. Det kommer flera spännande funktioner, alla utvecklade för att göra lärares arbete enklare men även mer gamification för elever.
Vi fick också tillfälle att delta i ett Hackathon där vi träffade utvecklare på SMARTs huvudkontor. De lyssnade på våra idéer och fick tre dagar på sig att försöka programmera fram våra önskemål. Den grupp som Marie deltog i blev framröstade som vinnare av årets Hackathon, om deras idé blir verklighet återstår att se i kommande uppdateringar.

En av dagarna delade flera deltagare med sig om olika teman som Google apps for education, programmering, globala samarbeten m.m. Marie berättade om hur hon arbetar med programmering i olika åldrar. Lotta berättade om det globala projekt som hon deltagit i med sina elever och tidigare bloggat om på Smartklubbens hemsida. Vi konstaterade allihop att Smart amp i kombination med Google apps for education är toppen för framtida projekt men även i klassrummet dagligen.

Mycket av det vi gjorde under veckan handlade om samarbete, att delge varandra idéer och ny kunskap. Att få träffa så många duktiga lärare från hela världen är verkligen unikt och mycket lärorikt. Både personal och chefer på SMART var verkligen intresserade av våra åsikter och vi fick flera möjligheter att samtala med dem bl.a under föreläsningar, Hackathon, “a fireside Chat”, gemensamma luncher och kvällsaktivteter. Vi ser fram emot ett nytt lärorikt läsår och nya projekt med skolor i Europa samt Nord- och Sydamerika.
Ta chansen och sök till SEE programmet i höst!

Mvh/ Marie & Lotta

Marie Horn, lärare och IKT-pedagog på Funkaboskolan och Vasaskolan i Kalmar, har i hård konkurrens blivit utvald att delta under den globala konferensen SMART SEE Summit i Calgary i sommar.
− För mig som lärare och IKT-pedagog är det viktigt att hålla mig uppdaterad och det ska bli fantastiskt kul att åka till sommarens Summit i Calgary, säger Marie Horn.

Marie Horn ingår i det pedagogiska nätverket SMART Exemplary Educators, som syftar till att utveckla användandet av digitala verktyg i undervisningen. Nätverket består av 1 650 pedagoger från 20 länder över hela världen utvalda av leverantören SMART Technologies. I mitten av juli samlas 55 SMART Exemplary Educators från hela världen i Calgary för att utbyta erfarenheter:
− Mina förväntningar är att träffa kollegor som brinner för att skapa ett interaktivt klassrum och SMARTs produkter möjliggör det arbetssätt jag förespråkar. En del pedagoger har jag träffat tidigare och det stora kontaktnätet som en Summit innebär ger chanser att utbyta erfarenheter och att kunna inleda globala samarbeten, exempelvis genom Google apps for education i kombination med SMART amp. Det blir en lärorik resa där jag hoppas få ny inspiration som jag kan dela med mig av till skolorna i Kalmar kommun.
SMART Technologies, utvecklare och leverantör av det pedagogiska undervisningsverktyget SMART Board arbetar nära pedagoger över hela världen för att säkerställa kvaliteten och användarvänligheten i mjukvarusviten för skola, SMART Learning Suite.
− SMART Exemplary Educators är värdefulla i utvecklandet av de pedagogiska mjukvarorna, säger Karin Bodin Lind, marknadskoordinator på Netsmart, den svenska distributören för SMART Board. De provar alla nya funktioner i mjukvarorna tillsammans med sina elever och kommer med förslag på förbättringar. SMART Exemplary Educators är experter och med deras hjälp utvecklar SMART Technologies mjukvaror för att underlätta för alla lärare att utföra sitt uppdrag.

Marie Horn, lärare och IKT-pedagog i Kalmar

Smartklubben, Tingvallaskolan och Strömskolan bjöd den 5/4 in lärare i Marks kommun till en inspirationseftermiddag. Smart Exemplary Educators från Strömskolan och Tingvallaskolan visade olika exempel på hur SMART Notebook tillsammans med LAB och SMART Ink används dagligen på skolorna. Mats Larsson från ITM och Henrik Wiking från Netsmart informerade om nyheter och demonstrerade SMART Amp. Naturligtvis hade vi tid för fika också.


Lärarna fick besöka tre olika klassrum och med tre olika fokus. Matematik, svenska och SMART amp. Med tanke på hur mycket det finns att visa valde vi att sätta upp dessa begränsningar för oss själva – men naturligtvis kom vi in på hur verktygen kan användas i andra sammanhang också.

Rutbakgrund med linjer och en oändligt klonad ”punkt”.

Koordinatsystem i etikettavslöjning från SMART lab.

Läsläxor och ”en varg i fårakläder” i SMART lab.

Hur man använder SMART Ink – pennor och kamera, tillsammans med tex.YouTube.

Vi som delade med oss av exempel fick också med oss nya kunskaper av varandra. Det är fördelen med att träffas och utbyta erfarenheter och många av lärarna som besökte träffen pratade om att titta in i varandras klassrum lite oftare för att få mer inspiration.
Julia NydénMarica NydahlTherese Lennhager och Karoline Thordson – SEE i Marks kommun

 

Sida 1 av 2

Go to top