Karoline Thordson skapar delaktighet och engagemang med Lumio
Karoline Thordson har arbetat med SMART Board i många år och sedan hon började använda undervisningsmjukvaran Lumio har det blivit ännu enklare att förbereda lektioner som gör eleverna delaktiga och engagerade.
— När Lumio kom in i bilden blev det lättare då jag kan förbereda en strukturerad lektion från vilken enhet jag än sitter vid. Aktiviteterna är lätta att skapa, ser snygga ut trots att jag inte är särskilt estetisk av mig och framför allt ser jag att eleverna både gillar och lär sig av övningarna, säger Karoline Thordson.
Karoline börjar ofta sina lektioner med en startbild eller några nyckelord på SMART Boarden som väcker elevernas nyfikenhet. När de har fått fundera en stund på vad dagens lektion kan komma att handla om lägger hon till en Shout it Out och låter eleverna skicka in sina tankar till skärmen.
— Delaktighet skapar ofta engagemang och att få göra sin röst hörd och se sitt svar ploppa upp på tavlan är något som engagerar mina elever.
Enkel och tydlig struktur med Lumio
I Lumio kan Karoline Thordson förbereda lektioner med tydlig struktur. När eleverna vet vad de ska göra och vad som förväntas av dem upplever hon att de blir trygga.
— Lumio ger mig som lärare möjlighet att vara förutsägbar, strukturerad och tydlig. Jag kan blanda sidor med genomgångar, länkar och elevaktiva uppgifter. Eleverna känner igen struktur och upplägg men innehållet varierar. De vet också att de får öva på begrepp och uppgifter innan de deltar i tävlingar eller bedömningsuppgifter vilket skapar ett lugn.
Lyckohjulet är en favorit
Tävlingsmomenten som finns i vissa av de spelbaserade aktiviteterna, exempelvis MonsterQuiz och Lyckohjulet engagerar Karolines elever.
— Lyckohjulet som kombinerar tur och kunskap är min favorit och många elever gillar den aktiviteten eftersom man både kan träna själv eller utmana en kompis. Vem som helst kan vinna eftersom turen är en viktig faktor.
Färdiga mallar och individuella handouts för sammanfattningar och kamratrespons
I Lumio finns en stor mängd färdiga mallar för alla olika ämnen. När eleverna ska visa sina förkunskaper inför ett arbetsområde, eller när de ska sammanfatta vad de har lärt sig, brukar Karoline omvandla mallarna till individuella aktiviteter, så kallade handouts.
— När eleverna arbetar med individuella aktiviteter kan jag som lärare följa elevernas arbete i realtid och även gå in och titta på arbetet i efterhand. Jag kan även enkelt, med ett klick på skärmen, plocka fram elevernas olika handouts på skärmen och låta eleverna jämföra sina arbeten med varandra och därigenom få återkoppling från klasskompisarna.
I Karolines lektion om den hinduiska guden Ganesha använder hon den så kallade Sekvensmallen för att eleverna ska kunna återberätta berättelsen om Ganesha. I andra sammanhang kan hon även använda den mallen för att skriva ner olika delar i ett resonemang och sedan strukturera upp vad som leder till vad. Andra favoriter bland mallarna är Venndiagrammet för att jämföra, Tabeller för att sortera och mallen Sammanfatta med 6 ord.
Omedelbar återkoppling och formativ bedömning i Lumio
Aktiviteterna i Lumio ger eleverna direkt feedback på om de gjort rätt eller inte och Karoline brukar använda dem för repetition och förberedelser inför prov. Men hon brukar även använda aktiviteterna i den formativa bedömningen.
— Jag ber eleverna göra en övning samtidigt och visa upp resultatet. På det viset vet jag, men ännu viktigare, vet eleverna, att de lärt sig det de ska.
Om Karoline Thordson
Karoline Thordson arbetar på Tingvallaskolan i Marks kommun. Hon har arbetat som lärare i nitton år och med SMART Board i tretton år.
— Som lärare har jag ett väldigt omväxlande jobb. Den ena dagen är aldrig den andra dagen lik och hur klyschigt det än låter älskar jag verkligen att ha ett jobb som jag vet betyder mycket för många barn.